Cas la borcan




Locuind intr-o zona de munte, la sat, ma pot bucura de multe produse BIO (cum le spune mai recent, ca noi le zicem simplu, de casa :P ) cum ar fi o gramada de branzeturi (cas, urda, branza dulce de vaci, cascaval) , lapte, oua sau carne.
Azi va zic doar cum pastrez eu casul, aceasta branza delicioasa preparata din lapte de oaie si de vaca.
Am incercat mai multe variante - congelat, topit, doar framantant, dar aceasta la care ma opresc mi se pare perfecta. Nici macar nu pun borcanele la loc rece si tot nu am vazut niciodata niciun puf de mucegai cand am desfacut un borcan.

Am avut un cas de 10 kg foarte bine dospit! Nu trebuie sa curga zer cand il strangeti in mana.
I-am curatat cu grija coaja, cu un cutit mic si subtire, l-am taiat in 4 apoi in felii, le-am pus intr-un lighean mare  si am pus deasupra 11 linguri sare grunjoasa (o lingura la kilogramul de cas plus una in plus, asa, de la mine )
Am lasat o ora  sa se inmoaie usor branza si sa se topeasca putin sarea.
Am framantat totul cu mana, grosier,  sfaramitand bucatile mari de cas pana am obtinut un amestec omogen.
Am pregatit borcane de 800 gr, le-am spalat, le-am sterilizat si le-am umplut cu branza (cu mana) lasand usoare goluri pe ici colo, goluri in care se va instala grasimea ce iese din cas la fierberea in bain marine - nu o presati exagerat de tare dar nici nu va zgarciti, pricepeti voi.

Am pregatit o cratita mare , am pus pe fundul ei un prosop , apa pana la jumatatea inaltimii vasului (nu este necesara mai multa , se va ridica nivelul cand punem borcanele, ajungand pana la gura borcanului; va orientati catre un vas care sa  permita acest lucru, nu puneti in oala mare, inalta) , am infiletat bine borcanele si le-am pus in cratita, punand vasul la foc.
Lasam sa fiarba la foc mediu doar pana cand zarim grasimea galbuie, lasata de cas, ocupand locurile goale lasate cand am pus branzica in borcan. Cred ca undeva la 35 - 40 minute. Nu trebuie lasat mai mult, pentru ca se topeste toata branza in borcan.
Nimic de zis , e buna si asa, iese ca un cascaval, insa pentru ce o vreau eu nu am nevoie de acea consistenta.
Am oprit focul, am lasat sa se raceasca , am scos borcanele si le-am depozitat la loc intunecat si rece.

La ce folosesc eu branza asta?
Fie alaturi de mamaliguta si lapte acru, fie la tochitura dobrogeana, la placinte - amestecata cu branza dulce de vaca, branzoaice, tarte,  poale-n brau....etc



16 comentarii:

  1. Fix asa o face si socra-mea! Inca mai am doua borcane pline ;) La souffle-ul mamaligarului o folosesc cel mai adesea! pup

    RăspundețiȘtergere
  2. interesanta idee, eu fac branza framantata cu sare si o pun in congelator, da' o sa incerc si varianta ta!

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte, foarte buna!
    Ador preparatele din lapte si acum, cand vacuta mea nu mai da, fiind inainte de fatare, mai caut noutati in domeniu si aceasta este chiar o noutate.
    Este genul branzei de burduf dar aceea nu se sterilizeaza.
    Mai merge si casul, decat framantata bine cu sare si ingramadit in borcane si uitate vreo luna prin frigider la maturat. Iese, tot asa, ceva "elegant":)))
    Deabia astept sa incerc retea ta, cred ca am sa si "imprumut"un cas de vaca de la soacra mea si sa o pun in aplicare cat mai repede.
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  4. Wauuu Gaby ce grozava postare!Zuper!
    Auzi ,arunca unu-doua borcane si la mine :-)))c-arata de milioane branza asta.
    Ti pup!

    RăspundețiȘtergere
  5. Interesanta modalitate de pastrare ...da' gustul nu i se schmba ?

    RăspundețiȘtergere
  6. Vai ce pofta mi-e! Ai mei congelau casul asta framantat si ne placea, desi parca la ultimele pachete simteau un iz 'de congelator'
    O sa-i dau mamei link-ul sa vedem poate le place si in varianta asta. Merci fain|

    RăspundețiȘtergere
  7. Gaby, iti multumesc ca ai impartasit cu noi ideea asta, am retinut-o si cand mai fac rost de cas o sa incerc sa il pastrez si eu asa. Eu pana acum l-am taiat felii si l-am congelat, insa ideea ta imi face cu ochiul.Multam!

    RăspundețiȘtergere
  8. Excelenta idee! Neaparat trebuie sa-mi aduc ditamai casul din tara si sa-l pun la pastrat ☺ in modul asta.

    RăspundețiȘtergere
  9. Foarte tare reteta! din pacate aici nu avem acces la lapte de la tara, e ilegal sa vanda taranii la oameni, asa ca nu am sanse sa fac asa ceva aici...te invidiez ca ai acces la asemenea bunatati, nu stii ce norocoasa esti! Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce ideee, tare interesant, arata tare bine si unde mai pui ca este facut in casa...:)

    RăspundețiȘtergere
  11. Multzam fain, fetelor!

    @Liana, asta e o varianta pentru atunci cand congelatorul nu-ti permite sa depozitezi si branzica.

    @Vasi, spor la treaba. Week-end fain.

    @Angelico, ba, se mananca de numa', deja douas borcane-s duse :))

    @jurnal de gospodina, nici vorba. Am pastrat odata un borcan 2 ani, branza s-a facut mai iute, era tare buna. Deci cu cat o tii mai mult (bine..se facuse si cald) se iuteste.

    @Andreea, spor lu' mami. Pup

    RăspundețiȘtergere
  12. @Corinush, imi era dor de tine :). Am cateva felii si la congelator, dar asta i-asa de "practic". Faci mamaligutza, ochiuri si aduci branzica si..gata :)) Pup.

    @kalua, aduci borcanele gata umplute :)).

    @Alina, asa este, dar imi lipsesc multe altele, e o zona...moarta ..:(. Nah..nu le putem avea pe toate.. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  13. Alice, e grozav, in fiecare an conserv. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  14. Gaby, nu iti deschizi un magazin on-line sa pot sa cumpar si eu de la tine? Ti-as fi clienta fidela :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Ce idee grozava !!! Noi am fost duminica la cules de muguri , iar la intoarcere ne-am oprit la o stana sa cumparam cas proaspat !! ;) Si eu il tai si-l sarez bine ptr a se pastra cat mai mult, insa la varianta asta nu m-am gandit !!! Am sa incerc si eu data viitoare cand voi cumpara !!

    RăspundețiȘtergere
  16. Vreau si eu cas....... pe aici (Canada) nu stiu de asa bunatati. dar ajung la socrii si sper pap :)
    Multumim de idei grozave. Ferice ca stai intr-o zina de munte.

    RăspundețiȘtergere

shuter

My latest images for sale at Shutterstock:

My most popular images for sale at Shutterstock:

Followers

 
  • PAPA BUN © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes