Dulceata de trandafir





Revin cu cateva vorbe , despre.


Dulceturile care-mi amintesc de copilarie, sunt 3, mari si late: dulceata de trandafiri, dulceata de zmeura si cea de afine.

Au fost vremuri dificile financiar, in care tata era pensionar (cu pensiile alea mici de dupa '89) si noi eram 3, 3 doar noi, copiii, plus parintii.
Usor nu ne-a fost si tocmai de aceea cautam sa facem si sa mancam ceea ce nu era scump, ceea ce putem lua gratis de la natura:).
Afinele ne-au incantat multi ani, in dulceturi sau siropuri, pentru ca populau pe o suprafata foarte mare o livada mostenita de tata. Zmeura era ceva mai sus de acea livada iar trandafirul in gradinile prietenelor mamei.

Nu-mi amintesc cu tristete de acea perioada. O perioada in care eram satui de ciuperci de padure cum ar fi hribi, galbiori sau vinetele in timp ce altii ar fi dat bani grei pe ele. Noi..ii aveam gratis :)
Dar! Privesc partea frumoasa, privesc amprenta pe care si-a lasat-o acea perioada asupra mea.
Obiceiul de a nu face mofturi la mancare, ne a ne bucura de orice fel ne era pus in fata, de a aprecia munca si sacrificiul mamei.
Nu ca astazi, cand copiii mei imi spun: dar mie nu imi place cu sos sau..eu vreau altceva :).

Dulceata de trandafir isi imprastie aroma in toata casa. O aroma fina, dulceaga, cu-n miros imbatator, asociata cu cea mai frumoasa culoare pe care o poate avea o dulceata.
Pixelii aparatului meu sunt prea saraci pentru a putea reda culoarea reala ce parca nu-ti mai satura privirea.

Anul trecut am scapat-o la fiert cam mult si a iesit tare si maronie. Tot anul am fost trista :)) cand o vedeam pe raftul de sus al frigiderului si nu-mi venea sa ma infrupt din ea pentru ca nu era..dulceata mea roz- bombon.

Ingrediente
  • Petale de trandafir - nu trandafir din florarie:)) nu sacrificati bietele flori,; e doar un soi special, aromat, din care se face dulceata si care arata asa, curatat.Nu stiu ce cantitate sa va spun..sa zic..asa..cam 100 de flori, care vor fi rupte asa incat sa scapam de partea alba , apoi frecate cu un pliculet de sare de lamaie si o lingura de zahar.Din "bulgarele" obtinut dupa frecare, dupa ce am strans si stors trandafirul, avem nevoie pentru o portie de o cantitate egala cu marimea unui ou.V-am bulversat probabil :)), dar eu doar asa stiu. Nu am cantarit niciodata petalele.
  • un kg zahar
  • 1/2 lamaie
  • 3 cani apa.
.

Modul de preparare e mai mult decat simplu.
Eu am avut trandafirul curatat si frecat , pastrat in frigider, intr-un borcan cu capac, inca de doua zile. L-am scos cand am pus la fiert siropul.

Se pune zaharul impreuna cu apa, la fiert, la foc mic. Eu la dulceturile facute in cantitati mici folosesc un ceaun de tuci.
Lasam sa fiarba curatand spuma si verificam cand s-a legat prin proba picaturii in apa rece : luam sirop cu o lingura si-l lasam sa curga inapoi in vas. Ultima picatura ce curge de pe lingura o lasam sa cada intr-o cescuta cu apa rece. Daca picatura se imprastie in apa , mai trebuie fiert. Daca picatura ramane asemeni unei perlute, siropul e legat. A durat fiertul undeva la 30-35 minute .

Cand siropul e legat punem trandafirul si lamaia feliata (o spalati intai).Am mai pus si 1/2 din cantitatea de sirop lasata de trandafir in borcan; nu m-am indurat s-o pun toata ca cine stie ce-mi mai vine sa colorez in roz :)).
Am mai lasat la fiert cel mult 5 minute.
Am scos lamaia si am turnat in borcanele spalate si sterilizate, fierbinte (am pus lama unui cutit dedesubt ,sa nu crape borcanul).Am capsat borcanele .

Mi-a iesit, cantitativ, borcanelul din imagine plus inca doua de 380 gr.


27 comentarii:

  1. am colindat in cam 50 de Ani Pämintul ästa si am mincat si pe Dracu , da Dulceatä de Trandafiri nu am mincat. Serbet si Sirop am probat da nu asta..,
    Suepr fein

    RăspundețiȘtergere
  2. asteptam reteta, super prezentarea, pup:*

    RăspundețiȘtergere
  3. Prietene..vezi daca n-ai colindat pe unde pasteau caprele Irinucai? :)))

    >:D<

    RăspundețiȘtergere
  4. Danutzo, m-am executat :)).
    Multumesc.>:d<

    RăspundețiȘtergere
  5. Oooo...asta da delicatesa. Si eu imi leg copilaria de amintirea dulcetii de trandafir....e mai tare ca dulce de leche (pe care-l lauda toata lumea, de mi s-a acrit!!!)
    bravo gabi pentru tot ceea ce faci cu si pe blogul asta al tau....felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  6. neata gaby.
    Imi place tare mult introducerea...si eu am multe lucruri care-mi aduc aminte de copilraie...si chiar daca a fost una, nu foarte usoara, tot imi aduc aminte cu mare drag :*
    te pup dulce dulce, asa cum e dulceata asta :*:*:*

    RăspundețiȘtergere
  7. :)))))ce dulce esti cu "dulce de leche" asta :-))))(ma irita de mor denumirea lui :-)) )
    Multumesc mult, Alice.
    Si tu pui multa daruire in toate!
    Pup si zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
  8. Gabita,
    Eu am pus anul trecut in curte un trandafir de dulceata.Anul asta mi-a facut 20 de flori.
    La anul pun de dulceata.
    Parfumul si culoarea lui sunt inconfundabile.La fel si spinii .:)))
    Cred ca merge mortal ca topping pe o inghetata de rom sau de vanilie .

    RăspundețiȘtergere
  9. Neatza, Danutzo.
    In timp ce gatesc imi vine mereu in minte cate o poveste (de cele mai multe ori amuzanta), despre fiecare reteta, dar cand ma pun la scris raman tot cu ingrediente si mod de preparare :)))

    RăspundețiȘtergere
  10. Lia, daaaaa, pe ORICE!!! :)))
    Pup.Zi minunata!!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Amintiri din copilarie :-) cu dulceata de trandafir si sirop de trandafir. Astea erau preferatele mele, pt ca erau dulci si aveau o aroma dementiala. Merci pt reteta si pt poze, arata super.

    RăspundețiȘtergere
  12. Neaparat sa-mi trimiti si mie un borcan (sau vii sa mi-l aduci personal? :)) ) sa vad daca e mai bun decat "dulce de leche" :))))

    RăspundețiȘtergere
  13. labonnebouche , buna dimineata!
    Multumesc. Vreau sa mai culeg trandafir sa mai fac o portie si sa incerc un serbet, un sirop.
    Nu ai o reteta pt sirop?

    RăspundețiȘtergere
  14. Ce culoare superba!N-am mai mancat de foarte mult timp dulceata de trandafiri si mi-ai facut o pofta nebuna.N-am decat sa vin sa ma mai uit din cand in cand,poate asa ma lecuiesc.pupici!

    RăspundețiȘtergere
  15. Si mie imi aminteste de copilarie. In plus dulceata de nuci verzi si de smochine. Toate dulceturile erau la loc de cinste... candva. Ti-a iesit super, te invidiez ca ai avut petale. Eu nu gasesc, doar daca dau iama in gradinita blocului. Week-end placut!

    RăspundețiȘtergere
  16. Salut, Flory.
    Acum curat partea alba a petalelor pentru a doua portie.
    Nu ca mi-ar placea etapa asta a dulcetii :)))desi dulceata in sine imi place de mor, dar vreau sa trimit cate un borcanel unor fete dragi mie .
    Asa ca..mai vino :)))).

    RăspundețiȘtergere
  17. Sara&Miki, eu as da iama ca se merita :)))
    Noaptea..sa nu ma vada nimeni :)).

    RăspundețiȘtergere
  18. Gaby,toate arata fantastic...de la dulceata pîna la imagini,impecabil!

    RăspundețiȘtergere
  19. Maya, e grozav de aromata si buna si are o culoare!!!
    Asa apreciere din partea ta , face sa creasca inima maaare, maaaare :))).
    Sarumana!
    O saptamana minunata sa ai :).

    RăspundețiȘtergere
  20. Draga Gaby, n-am mai mancat dulceata de trandafiri de cand eram copil si imi facea bunica mea! Acum, citind reteta ta, mi-au revenit in minte aromele minunate ale acestei dulceti... si "nebuniile copilariei"... Multumesc din suflet pentru momentul de inspiratie, a picat la fix pentru duminica asta!
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  21. Ma bucur ca-ti place, Andra.
    Pup.

    RăspundețiȘtergere
  22. Buna Gaby. Uite am facut si eu dulceata de trandafiri dupa reteta ta, ca mi-a parut ceea mai interesanta si cu talc scrisa si asta mi-a placut mult, e mai cu suflet decat cele clasice.
    In tot cazul, ce vreau sa te rog este sa imi dai o solutie cum fac sa o ingros putin ce eu am pus trandafirul cu tot siropul lui, cel de pe foc a fost ok ca am facut proba, am lasat 5 minute ca sa ramana cum spui tu roz bombon si a ramas si sunf f happy, numai ca sunt trista ca e ff subtire,adica ca un sirop, la gust e super...
    Sa desfac borcanele si sa o pun iar pe foc, sa o bag la bain-marin, ce sa ii fac?
    Mi-au iesit 6 borcanele de 250g din 500 g petale si am facut-o vineri noaptea. Acum din transa 2 de trandafir vreau sa fac sirop si serbet. Tu cum le faci?
    Multumesc. Diana

    RăspundețiȘtergere
  23. Dienutzo, eu zic ca da, o mai pui la fiert.
    Nu-i bai de culoare, probabil se mai inchide putin, dar in niciun caz nu-si pierde aroma.

    Nu am facut sirop si serbet, mama facea acasa.
    Daca vrei, dau telefoane la persoane de incredere :))) si-ti dau retete bune.

    RăspundețiȘtergere
  24. hai merci sa traiesti.
    petalele sunt culese, le frec cu lamaie si o lingura de zahar, bag la frigider si astept de la tine retetetele de sirop si serbet.
    cu dulceata, cam cat zici sa o mai las pe foc?
    fac proba cu picatura sau pe ceas?

    RăspundețiȘtergere
  25. Mai...daca eu am oprit zeama de la petale, in schimb tu ai pus-o cu toata, nu erau suficiente 5 minute la fiert.
    Eu zic asa: scoti o lingurita de dulceata pe farfurie si-o pui olecutza la frigider apoi o testezi sa vezi cat de moale e. Mi-ar parea tare rau sa se inchida tare la culoare, dar nah..dac-o iei iar de la inceput cu fiertul..era alta daca mai continuai 2-3 minute atunci.

    Pune restul frecate la frigider si sun si intreb de celelalte doua retete. ok?

    RăspundețiȘtergere

shuter

My latest images for sale at Shutterstock:

My most popular images for sale at Shutterstock:

Followers

 
  • PAPA BUN © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes